Cu gândul la viitor - Megatendințele și impactul acestora asupra logisticii produselor chimice
Pentru ce trebuie să se pregătească în viitor actorii din lanțul de aprovizionare din industria chimică? Ce tendințe vor modela acest sector? Johann-Peter Nickel, directorul executiv al Asociației Industriei Chimice din Germania (VCI), și Michael Kriegel, șef al departamentului DACHSER Chem Logistics, analizează cinci repere cheie pentru piața logistică a industriei chimice de acum până în 2030.
Megatendințele timpurilor noastre sunt complexe. Mergând de la globalizare la noi locuri de muncă și până la mobilitate, acestea se influențează și se consolidează reciproc, iar această sferă de aplicare este cea care marchează primul reper.
Nimic nu este mai constant decât schimbarea
În acest context al megatendințelor, logistica poate și trebuie să evolueze, stabilind noi modele de afaceri și valorificând totodată tehnologiile digitale, cum ar fi inteligența artificială (IA). În plus, companiile de logistică trebuie să își intensifice eforturile de combatere a schimbărilor climatice.
Industria chimică și cea farmaceutică au trecut, de asemenea, printr-o schimbare radicală, iar transformarea într-o economie digitală și sustenabilă necesită o realiniere a strategiilor. În acest scop, industria și-a trasat câteva obiective ambițioase. Intenția este ca aceasta să devină neutră din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon cât mai curând posibil și să treacă de la energia și resursele bazate pe combustibili fosili la surse regenerabile și economii în circuit închis. Singura modalitate de a realiza acest lucru este să profite de multe dintre oportunitățile oferite de digitalizare, motiv pentru care companiile apelează din ce în ce mai mult la metode digitale pentru a-și optimiza procesele de afaceri și pentru a pune bazele unor noi concepte, mai orientate către servicii. Transformarea înseamnă, de asemenea, redefinirea cerințelor impuse partenerilor din lanțul valoric și a modului de colaborare cu aceștia.
Modificările la nivelul lanțurilor de aprovizionare globale au fost intensificate de pandemie și de războiul din Ucraina. Alți factori includ deficitul de conducători auto și de alt personal calificat, precum și digitalizarea și schimbările climatice. Este important să fie clar stabilit faptul că aceste schimbări ale lanțurilor de aprovizionare nu sunt trecătoare, ci mai degrabă de lungă durată. Provocarea majoră cu care se confruntă furnizorii de servicii logistice constă în stabilitatea rețelelor de producție.
Satisfacerea așteptărilor clienților
Evoluția rapidă a exigențelor clienților înseamnă că se creează în permanență noi modele de afaceri și canale de vânzare, ceea ce modifică totodată lanțurile de aprovizionare. În trecut, logistica era adesea privită ca un simplu "factor de cost". Acest lucru s-a schimbat considerabil, până în punctul în care logistica a ajuns să ocupe un loc pe ordinea de zi a comitetelor executive. Iar rezultatele acestor parteneriate între companii și furnizorii lor de servicii de logistică - în care participanții sunt văzuți de la egal la egal - sunt soluții integrate, complete, provenite de la o singură sursă. Acest lucru conferă relației o nouă latură, orientată spre viitor.
Astfel de soluții complete funcționează numai atunci când sunt asociate cu rețele strânse și integrate. Acesta este motivul pentru care Dachser investește, de exemplu, în optimizarea și extinderea în continuare a rețelei sale de transport terestru, consolidându-și în același timp în mod sustenabil serviciile de transport aerian și maritim. Gestionarea eficientă a rețelelor și gestionarea inteligentă a lanțului de aprovizionare implică, de asemenea, previziuni cât mai exacte privind cererea de capacitate. Aplicarea inteligenței artificiale și analiza volumelor mari de date oferă condițiile necesare în acest sens.
Pe măsură ce transformarea digitală progresează, se acordă o mai mare importanță unor termeni precum „abordare centrată pe client”. Pentru industria chimică germană, acest lucru nu reprezintă o noutate. Una dintre trăsăturile distinctive ale acestui sector este faptul că răspunde mereu cerințelor clienților și dezvoltă soluții personalizate. Însă digitalizarea în creștere va deschide și mai multe oportunități de a înțelege și de a răspunde nevoilor clienților. De aceea, este important să se consolideze competența în materie de date: colectarea de date cruciale, prelucrarea lor și apoi interpretarea corectă a acestora pentru a adapta în mod optim produsele, serviciile, procesele interne și activitățile de marketing și vânzări la cerințele clienților. Acest lucru este extrem de greu de realizat fără soluțiile digitale adecvate.
Digitalizarea dezvăluie un nou potențial
Alături de o rețea fizică stabilă, importanța digitalizării în transformarea logisticii este în continuă creștere. Dachser, de exemplu, oferă concepte digitale integrate care sunt menite să continue să ridice ștacheta calității și productivității - fie prin automatizarea proceselor, fie prin îmbunătățirea capacității de utilizare și a transparenței pentru clienți și angajați.
Devine deja foarte clar că marile volume de date vor face ca logistica să acționeze mai eficient de-a lungul întregului lanț de aprovizionare. Pentru companii precum Dachser, principalele avantaje ale tehnologiilor digitale sunt faptul că pot sprijini oamenii în cadrul procesului decizional și îi pot scuti de activitățile de rutină. De exemplu, aplicațiile de învățare automată pot fi utilizate în procesarea datelor din operațiunile zilnice pentru a prognoza mai bine volumele de intrare. Acest lucru poate fi realizat cu până la 25 de săptămâni în avans și reprezintă un ajutor valoros pentru procesul decizional atunci când vine vorba de planificarea capacității sezoniere și a resurselor.
De asemenea, digitalizarea crește transparența în cadrul lanțului de aprovizionare. Senzorii inteligenți și conectați colectează și transmit date privind poziția, temperatura, condițiile de mediu și vibrațiile. Acest lucru este deosebit de util atunci când se transportă produse chimice, multe dintre acestea necesitând condiții specifice. În viitor, digitalizarea va contribui la facilitarea monitorizării și securizării și mai eficiente a acestora în timpul transportului.
Oamenii sunt elementul-cheie
Multe dintre întrebările pe care le adresăm astăzi au răspunsuri la nivel digital, dar acestea nu înlocuiesc oamenii. Acesta este motivul pentru care Dachser are în vedere un sistem ciber-socio-fizic, în care fluxurile de date și fluxurile de produse fizice fuzionează și sunt transpuse de către oameni în concretizări personalizate. Acest lucru face ca lipsa continuă de personal calificat să fie cu atât mai gravă.
Un alt factor care afectează în special logistica este lipsa de conducători auto. Cu toate acestea, având în vedere cererea crescută, inversarea acestei tendințe de pe piața conducătorilor auto depinde de un efort comun al întregului sector. Companiile din sectorul logistic trebuie să se transforme în angajatori și mai atractivi pentru potențialii candidați.
Sustenabilitatea va învinge
Încă din 1991, industria chimică a lansat programul german „Responsible Care”, deschizând astfel calea sustenabilității în acest sector. Importanța acestui subiect a crescut semnificativ: de exemplu, în 2013, inițiativa de sustenabilitate Chemie3 a fost lansată de către VCI, sindicatul IGBCE și Federația germană a patronatelor din industria chimică (BAVC). Inițiativa are ca scop consolidarea sustenabilității ca principiu călăuzitor în industrie.
Sustenabilitatea are, de asemenea, o influență majoră asupra logisticii, accentul fiind pus din ce în ce mai mult pe emisiile de carbon. Pentru producătorii de substanțe chimice, emisiile generate de terți joacă un rol major. Reducerea emisiilor pentru întregul lanț de produse necesită cooperarea tuturor partenerilor din rețeaua de valori - producători, distribuitori și furnizori de servicii logistice.
O logistică favorabilă mediului înconjurător, realizată prin trecerea la tehnologii cu emisii scăzute și zero, va duce însă în mod inevitabil la o creștere a costurilor de transport. De asemenea, este discutabil cât de aproape este tehnologia de a permite ca vehiculele cu emisii zero să devină o opțiune viabilă pentru rutele pe distanțe lungi.
Companiile reacționează: Dachser, de exemplu, începând din ianuarie 2022, achiziționează pentru unitățile sale din întreaga lume numai energie electrică produsă din resurse regenerabile. În plus, furnizorul de servicii logistice instalează și extinde sistemele fotovoltaice pe acoperișurile clădirilor sale din Europa. Dar cea mai importantă pârghie în logistica produselor chimice este gradul ridicat de utilizare a capacității camioanelor. Inteligența artificială poate juca un rol important în realizarea acestui obiectiv.
Complexitatea extremă a industriei chimice poate fi ilustrată prin utilizarea a peste 30 000 de substanțe combinate pentru a realiza peste un milion de produse. Unele dintre acestea sunt clasificate ca fiind periculoase, de unde și numeroasele reglementări stricte privind transportul acestora. Inteligența artificială îi ajută pe furnizorii de servicii logistice să își optimizeze rutele și să îmbunătățească gestionarea capacității.
Concluzie
Pe măsură ce viitorul se conturează, companiile de logistică și actorii din industria chimică se vor confrunta cu câteva provocări majore, care nu vor putea fi depășite acționând pe cont propriu. Este de datoria furnizorilor de servicii logistice să înțeleagă numeroasele procese simultane în toată complexitatea lor și să ia în considerare fiecare aspect atunci când își dezvoltă propriile soluții. Este necesar un efort de grup pentru a modela în mod activ schimbările și megatendințele viitoare, iar oportunitățile pe care această abordare le creează ar trebui să depășească în mod considerabil riscurile și să justifice perturbarea statu-quo-ului.
Autori:
Johann-Peter Nickel, director executiv, Asociația Industriei Chimice din Germania (VCI), Frankfurt și Michael Kriegel, șef departament DACHSER Chem Logistics, Kempten