Hidrogenul - propulsorul viitorului?

Cercetătorii de la Universitatea de Științe Aplicate din Kempten au fost desemnați de către DACHSER să analizeze mai îndeaproape hidrogenul ca vector energetic neutru din punctul de vedere al emisiilor de CO2, în cadrul unui studiu.

Hidrogenul este văzut ca un candidat de nădejde pentru decarbonizarea transportului rutier. Acesta este motivul pentru care DACHSER a desemnat Universitatea de Științe Aplicate din Kempten în vederea realizării studiului „Infrastructura și logistica H2”. Scopul a fost de a investiga disponibilitatea publică a hidrogenului, precum și procesele de producție cunoscute în prezent și opțiunile de realimentare pentru camioanele electrice cu pile de combustie în perioada 2025-2030, pentru rețeaua europeană de logistică rutieră DACHSER. Studiul arată că: în căutarea unui combustibil nepoluant și sustenabil, rămân de depășit o serie de provocări.

Hidrogenul este văzut asemenea unui candidat de speranță pentru decarbonizarea transportului rutier

Locații adecvate pentru camioanele alimentate cu hidrogen

Studiul a identificat locații strategice în care este posibilă utilizarea camioanelor electrice cu pile de combustie până în 2025, datorită disponibilității ridicate a hidrogenului și a factorilor de amplasare favorabili. Cele patru locații DACHSER din Hamburg, Magdeburg, Köln și Herne sunt „deosebit de potrivite”. Alte 42 de locații sunt considerate „adecvate” și ar putea deveni astfel interesante în viitor în sensul utilizării camioanelor cu această tehnologie de propulsie. 

O provocare majoră o reprezintă infrastructura stațiilor de alimentare: În total, în Europa există doar 56 de stații de alimentare în care vehiculele comerciale pot fi realimentate cu hidrogen. Nu există planuri concrete de extindere. Din acest motiv, oamenii de știință de la Centrul de Cercetare Allgäu, sub conducerea profesorului Werner Mehr, au cercetat, de asemenea, dacă ar fi fezabil din punct de vedere tehnic și economic să producă intern hidrogenul. În acest scop, în cadrul amplasamentului DACHSER din Freiburg, a fost simulată producerea de hidrogen prin electroliză din surplusul de energie al sistemului fotovoltaic. Rezultatul: deși producția internă este posibilă din punct de vedere tehnic, în prezent nu este rentabilă din cauza costurilor ridicate de generare. În plus, volumul maxim posibil de producție de hidrogen este suficient doar pentru a deplasa un singur autotren containerele mobile aproximativ 80.000 km pe an - în mod clar prea puțin.

Un vector energetic promițător

Andre Kranke, șeful departamentului Corporate Research & Development și manager de proiect DACHSER Climate Protection, rezumă: „Studiul realizat de Universitatea de Științe Aplicate din Kempten arată că infrastructura pentru furnizarea de hidrogen ecologic în Europa este în curs de dezvoltare. Spectrul variază de la importuri de hidrogen de pe alte continente la instalații de producție centrale în Europa și până la autoaprovizionarea regională. Acest lucru generează o gamă largă de oportunități și posibilități de utilizare a acestei noi forme de energie durabilă și ecologică. Mai mult de 40 de amplasamente DACHSER sunt deja foarte bine plasate în rețeaua europeană de infrastructură a hidrogenului - o poziție de plecare foarte bună pentru realimentarea camioanelor electrice cu pilă de combustie pe bază de hidrogen. Prin alegerea orașelor Magdeburg și Hamburg (ambele din Germania), DACHSER se lansează în era hidrogenului în două dintre aceste locații. Din 2023, primele camioane electrice cu pile de combustie cu hidrogen vor circula în aceste locații în rețeaua DACHSER. Scopul este de a urmări îndeaproape dezvoltarea acestei tehnologii revoluționare cu emisii zero și de a impulsiona dezvoltarea inovației aici, împreună cu partenerii.”

DACHSER worldwide
Contactați-ne
Contact Madalina Sandu