Puterea educației continue

Ștefan Paraschiv, Contract Logistic Manager, este în echipa DACHSER încă de la lansarea în România. Absolvent de Cibernetică, s-a specializat în domeniul expedițiilor și transporturilor și gestionează contracte multianuale cu companii de calibru mondial. Crede în oameni, este empatic și pune accent pe well-being-ul angajaților ca și condiție esențială pentru performanță. În egală măsură îi apreciază pe “lupii tineri” din generația Alfa, vede potențialul lor uriaș și este preocupat de integrarea lor pe piața muncii.
Am povestit pe larg cu Ștefan despre jobul său și despre felul în care sesiunile de training ale Academiei DACHSER i-au îmbogățit backgroundul profesional. Vă invităm să aflați mai multe despre colegul vostru în cele ce urmează.
Povestește-ne cum te-ai angajat la DACHSER și ce roluri ai avut în acești ani.
Sunt angajatul cu numărul 3 din DACHSER România, am venit în companie la scurt timp după ce și-a deschis filială în România, în 2009. Am început ca expeditor internațional, datorită experienței mele anterioare la o companie din domeniul expedițiilor și transportului internațional. După 3 ani la DACHSER București, mi s-a propus o misiune nouă, aceea de a participa la deschiderea depozitului SEVESO de la Ploiești, specializat în gestionarea produselor periculoase (cum sunt chimicalele pentru industrie, agricultură, industria auto). La câteva luni de la deschidere mi s-a propus postul de Contract Logistic Manager și l-am acceptat, iar în scurt timp m-am mutat cu totul la Ploiești. A fost o provocare la vremea respectivă deschiderea depozitului, țin minte că făceam de toate, de la instalarea de cabluri la recrutarea de personal. Este o poveste frumoasă, e plăcut să te implici într-un job de la zero și să vezi cum prinde contur, cum se dezvoltă. Mă consider norocos că am avut această oportunitate de a crește organic într-o companie nou intrată pe piața românească, și asta cu atât mai mult cu cât experiența mea era mai mult în zona expedițiilor internaționale.
În ce constă jobul tău și care sunt problemele cu care te confrunți zilnic? Cu ce situații de criză te-ai confruntat?
Responabilitatea mea ține și de echipă, și de clienți. Agenții de vânzări se ocupă de prospectarea pieței, identificarea clienților noi. Eu preiau mai departe, fac calculul tarifelor de depozitare, manipulare, transport și pregătesc contractele. În plus asigur legătura cu clienții, astfel încât să știm exact ce nevoi au, ce riscuri pot apărea în relația cu ei și caut soluții pentru a optimiza diverse procese cum ar fi distribuția produselor clienților. Toată lumea are de câștigat când ești setat pe optimizare, mai ales în contextul actual când reducerea costurilor este preocuparea majoră. Una dintre preocupările mele este ca beneficiarii muncii noastre, clienții, să înțeleagă complexitatea serviciilor pe care le oferim, condițiile speciale care decurg din depozitarea și manipularea produselor periculoase, ceea ce generează și costuri speciale. În ultima perioadă mi-am ajutat colegii în efortul de relocare a depozitului de la București. În plus mă preocupă evoluția profesională și din fericire DACHSER are un sistem bine pus la punct de asistare a personalului în efortul de dezvoltare personală, prin traininguri de specialitate și întâlniri anuale cu omologii din grup. Din 2012 am obținut mai multe diplome ca urmare a participării la trainingurile organizate de Academia DACHSER în Germania, este un privilegiu să beneficiem de cunoștințe la prima mână și să avem oportunitatea de a fi conectați la actualizări anuale în domeniile care ne interesează. Îmi amintesc că în primele șase luni în companie am participat intensiv la traininguri pe teme diferite, de la managementul depozitelor la sesiuni care țin de juridic și tehnic. Avem de asemenea întâlniri anuale cu omologii noștri din alte țări ale grupului care se transformă în veritabile sesiuni de brainstorming, care deschid canale de comunicare între noi, astfel că ne putem consulta atunci când avem nevoie.
În ceea ce privește crizele, cele mai stresante perioade sunt în lunile decembrie – ianuarie ale fiecărui an. Sunt perioade efervescente, aglomerate, cu depozitul plin și e nevoie să manipulăm multe produse. Atunci este important să negociem cu clienții ajustarea stocurilor, în funcție de necesitățile fiecăruia. În aceste perioade de implicare maximă, ca să ai rezultate trebuie să ai angajați mulțumiți, care înțeleg că volumul de muncă este mai mare și se organizează ca atare. Și aici este rolul meu, să țin oamenii aproape, să îi înțeleg și să le fiu un partener de dialog. Îmi place să văd oameni motivați, focusați pe job și pe obținerea de rezultate și când se pune problema promovării, acestea sunt primele criterii pe care le iau în calcul. Lucrez foarte bine cu coordonatorul IT al DACHSER Romania și cu branch managerul DACHSER Romania. Din fericire toată echipa este foarte bună și cred că rezultatele noastre se datorează în mare măsură acestui lucru.
Ce îți place cel mai mult la job-ul tău?
Dinamismul, schimbarea comportamentului clienților, faptul că sunt într-un domeniu în care apar mereu lucruri noi, în care este esențial să fii informat și ești provocat continuu să te descurci în situații neprevăzute. Îmi place să elaborez un contract, să interacționez cu clienții pentru a le explica tarifele, serviciile, calitatea muncii noastre. Este important să înțeleagă întregul flux de lucru pentru a vedea complexitatea serviciilor de care beneficiază. Faptul că avem clienți de cursă lungă, cu contracte multianuale, cred că spune multe despre nivelul de mulțumire. BASF, Syngenta sunt companii cu care lucrăm de ani de zile. În plus, este responsabilitatea mea să asigur și serviciile de transport – zonă în care lucrăm cu furnizori. Este vorba despre transportul produselor periculoase depozitate de clienți către marii lor retaileri.

Este un privilegiu să beneficiem de cunoștințe la prima mână și să avem oportunitatea de a fi conectați la actualizări.
Profesional, ce îți mai dorești?
Momentan nu îmi doresc să schimb ceva în viața profesională, însă nu stau pe loc, ci mă înscriu periodic la traininguri și cursuri de dezvoltare personală. Însă incontestabil asistăm la evoluții spectaculoase pe piața muncii, apar joburi noi, iar AI va reseta regulile. Cea mai mare provocare este, în aceste condiții, să ne gândim cum să integrăm generația Alfa pe piața muncii, alături de alte 3 generații care lucrează împreună acum. Tinerii sunt genii neșlefuite, foarte talentate, trebuie să îi susținem să se dezvolte și să acceseze piața muncii pentru că vom avea numai de câștigat.
Ce sfat i-ai da unui tânăr la început de carieră pentru a deveni un bun profesionist?
Nu cred că există un sfat standard care să garanteze succesul. Cel mai important e să aibă șansa să se angajeze într-o echipă potrivită, să aibă un mentor potrivit. În mare parte mi-am asumat și eu rolul de mentor, chiar și pentru clienți. Totuși, cred că empatia e principala calitate, eu sunt o persoană foarte empatică și o văd ca pe o calitate forte, nu o slăbiciune. La un moment dat probabil va trebui să ne ducem noi după tineri, nu să le dăm sfaturi, ci să ne adaptăm la ritmul lor. Cred foarte mult în ei și în potențialul lor.
Care crezi că sunt principalele trei calități care te-au adus în acest punct al vieții?
Așa cum am mai spus, empatia. Ea clădește relații trainice atât intern, cât și extern. Apoi perseverența – nu mă las până nu rezolv ce mi-am propus, asta poate și pentru că sunt Leu. Nu în ultimul rând persuasiunea, dar nu în sensul că țin să mă impun, pentru că sunt primul care acceptă opinii diferite și cred că puse cap la cap pot avea un rezultat bun.
Continuăm seria interviurilor #Oamenii Dachser, cu un dialog cu Ștefan Paraschiv, Contract Logistic Manager DACHSER Romania. Am povestit cu el despre provocările jobului, despre avantajul de a fi conectat la programe de dezvoltare personală și despre cum a decurs cariera sa până în acest moment.