Rețeaua globală de experți în materie de operațiuni
De 10 ani, DACHSER își pregătește angajații pentru a deveni experți în materie de operațiuni. Scopul este de a le permite acestora să își îmbunătățească și să își sprijine propriile sucursale și, astfel, întreaga rețea DACHSER printr-o experiență bogată și un know-how detaliat. Dar ce anume face un astfel de specialist?
Punerea sub semnul întrebării în mod critic a propriilor cunoștințe și acțiuni, analiza obiectivă, evaluarea și optimizarea proceselor și procedurilor, precum și transmiterea propriilor cunoștințe și a know-how-ului către colegi prin intermediul unei formări calificate. Așa ar putea fi descrisă activitatea zilnică a experților DENO (DACHSER Expert Network Operations), DENAS (DACHSER Expert Network Air & Sea) și DEWO (DACHSER Expert Warehouse Operations). Pregătirea continuă a angajaților pentru a deveni astfel de experți în operațiuni constituie o parte valoroasă a dezvoltării personalului la DACHSER. Motivul este că „trebuie să ținem pasul cu numeroasele evoluții de ordin tehnic”, explică Eva-Maria Marcour, șefa departamentului Systems Management TMS & Operations Training Road, care a fost, de asemenea, promotorul înființării rețelei DENO. În plus, DACHSER este activă pe șosele, în aer și pe mare și exploatează depozite în întreaga lume. Un transfer constant de cunoștințe despre activitățile operative și despre sistemele deținute de DACHSER devine esențial, acesta trebuind realizat între toți angajații din întreaga lume. Acesta este obiectivul pentru care lucrează în fiecare zi, printre alții, 80 de experți DENO, 33 de experți DENAS și 53 de experți DEWO. „Transferul de cunoștințe trebuie să fie la fel de dinamic ca logistica însăși. A fi mereu informat și în mișcare necesită un grad ridicat de flexibilitate, precum și abilități profesionale și sociale”, sintetizează Denny Alfano, Team Leader Systems Operations/Expertise al DENO.
Un spirit foarte special
DACHSER este o afacere de familie, iar Lea Lechler, Team Leader Systems Training ASL & DENAS, observă acest lucru în fiecare zi în rețeaua DENAS: „Indiferent de locul în care mă aflu în lume, pot fi sigură că, dacă apelez la unul dintre experții DENAS sau la colegii din zona Business, Processes and Organization (BPO) și cer ajutor, aceștia vor fi alături de mine”. Această idee de relaționare este esențială pentru experții DACHSER. „Cunoștințele sunt acolo pur și simplu pentru a fi împărtășite”, explică Sven Ackermann, Team Leader WMS Training la DEWO.
Experții DENO, DENAS și DEWO își desfășoară activitatea în întreaga lume. Experții DENO activează în total în 18 țări, cei DENAS în 22 și cei DEWO în 11. În timp ce diferențele de fus orar din Asia până în America reprezintă o provocare în ceea ce privește colaborarea, ele ilustrează, de asemenea, cât de diversă este rețeaua de experți în operațiuni ai DACHSER.
Oameni diferiți care provin din culturi diferite înseamnă, de asemenea, că fiecare membru al rețelei are în vedere cerințele speciale specifice fiecărei țări pentru DACHSER. Toată lumea învață de la toți ceilalți, iar schimbul cultural face posibilă îndeplinirea diferitelor cerințe la fața locului. Nu există bariere lingvistice: „Conceptul distinctiv de rețea face posibilă vorbirea aceleiași limbi dincolo de granițe, îndeplinirea sarcinilor majore și stabilirea de legături interesante”, remarcă Patrik Cernohous, Team Leader Systems Operations/Expertise Transit Terminal la DENO.
Formarea formatorilor
Dar cum se poate deveni expert în operațiuni la DACHSER? Potrivit Zsuzsannei Martin, Team Leader Standard Training Units & DENO, „învățarea continuă” este un aspect care trebuie mai întâi internalizat. Aceasta înseamnă că aspiranții ar trebui să fie mereu în căutare de noi subiecte pe care să le învețe, astfel încât să își poată dezvolta continuu abilitățile. Acest lucru este important, deoarece experții în domeniu sunt, de asemenea, considerați ca fiind multiplicatori ai know-how-ului operațional DACHSER pentru filialele lor.
În plus, viitorii experți DENO, DENAS și DEWO trebuie să treacă, de asemenea, prin așa-numitul Centru de dezvoltare. Scopul programului de dezvoltare este de a identifica angajați cu experiență din domeniile relevante și de a-i califica ca experți. Testarea cunoștințelor de specialitate și a aptitudinilor personale ale candidaților în condiții solicitante sunt, prin urmare, componente de bază ale unui Centru de dezvoltare.
În spiritul dezvoltării profesionale continue, pentru toți experții în operațiuni certificați sunt organizate periodic sesiuni de formare, ateliere de lucru și webinarii. În cazul DENO, de exemplu, o astfel de formare se bazează pe trei piloni: 1) transferul de cunoștințe, 2) relaționarea și 3) dezvoltarea personalului. Cu toate acestea, având în vedere că raza de acțiune globală nu permite întotdeauna organizarea de întâlniri locale, „o cultură a învățării orientate spre sine” este o altă cheie a succesului, completează Sven Ackermann. Acest lucru poate fi realizat printr-o combinație de e-tutoriale, webinarii, sesiuni de întrebări și răspunsuri, dar și discuții cu experți în format live. „Scopul este de a motiva oamenii să învețe pe cont propriu, deoarece pot apela la diferite formate de învățare și nu sunt dependenți de o ofertă statică de mijloace electronice de învățare”, precizează Sven Ackermann.